جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

برج خنك كننده فلزي

برج خنك كننده

برج خنك كننده فلزي

۱۱ بازديد

برج خنك كننده فلزي برج خنك كننده اي است كه در ساخت بيشتر بدنه آن از فلز استفاده شده است. فلز مورد استفاده معمولا فلز با روكش گالوانيزه مي باشد تا در مقابل رطوبت و خوردگي مقاومت داشته باشد. بعد از انقلاب صنعتي و استخراج انواع فلزات ، فلز با توجه به نوع و آلياژ آن به صورت گسترده در صنعت و ساخت ماشين آلات مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به تاريخچه برج خنك كننده و بعد از ساخت برج خنك كننده چوبي براي دوام و عمر بالاتر از فلز در ساخت برج خنك كننده استفاده شد كه تا به امروز ساخت آن در انواع و مدل هاي مختلف ادامه دارد.

 

ويژگي هاي برج خنك كننده فلزي

 

بيشترين هزينه ساخت برج خنك كننده به متريال مورد استفاده در بدنه برج خنك كننده بر مي گردد. اين بدنه نه تنها آب در گردش برج خنك كننده را داخل خود نگه مي دارد بلكه بايد توانايي كنترل عملكرد فن برج خنك كننده و تجهيزات مكانيكي را باشد و وزن تمام قطعات برج خنك كننده و آب را تحمل كند. بديهي است كه استفاده از نوع متريال در ساخت برج خنك كننده ارتباط مستقيم با عمر مفيد و هزينه هاي تعميرات برج خنك كننده دارد.

 

برج خنك كننده گالوانيزه عمر و دوام كمتري در مقابل برج خنك كني دارد كه از استيل ضد زنگ در ساخت آن استفاده شده است. گالوانيزه كردن استيل موجب مقاومت بيشتر آن در برابر رطوبت و خوردگي نيز خواهد شد. برخي سازندگان برج خنك كننده به صورت تركيبي از فلز گالوانيزه و فولاد ضد زنگ در ساخت برج خنك كننده استفاده مي كنند. به اين ترتيب كه قطعاتي را كه بيشتر در معرض رطوبت و خوردگي قرار دارند مانند حوضچه برج خنك كننده را از استيل ضد زنگ و مابقي سازه و اسكلت برج خنك كننده را از فلز گالوانيزه مي سازند كه برج خنك كننده هم مقاومت خوبي از خود نشان دهد و هم هزينه ساخت آن ارزان تر باشد.

برج خنك كننده فلزي عمر ميانگين حدود بيست سال دارد و از نظر عمر مفيد بعد از برج خنك كننده بتوني كه داراي بيشترين عمر است و بعد از برج خنك كننده فايبرگلاس قرار مي گيرد ولي از برج خنك كننده چوبي عمر بيشتري دارد. بي ترديد نوع متريال به كار رفته در ساخت برج خنك كننده فلزي بر عمر و هزينه تعميرات آن تأثير گذار است.

 

انواع برج خنك كننده فلزي

 

همانطور كه اشاره شد برج خنك كننده فلزي در انواع مختلف طراحي و ساخته مي شود كه مي توان به انواع برج خنك كننده جريان متقاطع و برج خنك كننده جريان مخالف اشاره كرد. در شكل زير يك نمونه از برج خنك كننده فلزي جريان مخالف را مشاهده مي فرماييد كه بدنه آن از ورق فلزي ساخته شده است.

 

در برج خنك كننده فلزي همانطور كه در مقالات قبلي به طور مفصل اشاره شد بايد به زنگ سفيد توجه نمود و با استفاده به موقه از عمليات آبي جلوي رشد و گسترش آن را گرفت. زنگ زدگي سفيد رنگ در برج هاي خنك كننده گالوانيزه ناشي از جمع شدن زنگ سفيد رنگ، واكس مانند از جنس روي مي باشد. اين زنگ به سرعت اتفاق مي افتد و تمام سطوح خيس برج خنك كننده گالوانيزه را فرا مي گيرد. اگر اين مشكل برطرف نشود موجب از بين رفتن پيش از موعد پوشش گالوانيزه خواهد شد. به طور كلي دليل به وجود آمدن اين زنگ زدگي سفيد وجود مواد با PH بالا مي باشد. بررسي بيشتر در مقاله ” materials of construction ” در دسترس است.

 

http://badrantahvie.com/metal-cooling-tower

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.