چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

استفاده از آب در برج خنك كننده

۱۴ بازديد

استفاده از آب در برج خنك كننده به دلايل زيادي از جمله فراواني ، ارزاني ، قابليت جابجايي ، راحتي و ايمني مي باشد. آب به عنوان يك منبع طبيعي مهم براي ادامه حيات موجودات زنده ضروري مي باشد. اگر بخواهيم رايطه بين اجتماع انسان ها و آب را درك كنيم بايد بگوييم تمامي تمدن هاي قديمي در حاشيه رودخانه ها شكل گرفته اند. در صنعت نيز آب موارد استفاده گوناگوني دارد كه يكي از مهمترين آن ها فرآيند خنك سازي مي باشد ، استفاده از آب در برج خنك كننده براي استفاده از همين فرآيند خنك سازي مورد توجه مي باشد كه در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.

دلايل استفاده از آب در برج خنك كننده :

 

همانطور كه اشاره شد از آب در خنك سازي استفاده مي شود ، به عنوان مثال وقتي دستگاهي شبيه موتور و كمپرسور كار مي كند بر اثر اصطحكاك حرارت زيادي توليد مي شود و قسمتي از حرارت به داخل جداره سيلندر، پيستون و سوپاپ ها منتقل مي شود كه بايستي اين حرارت توليد شده به وسيله ماده اي از آن گرفته شود. در موتور هاي ديزلي اين خنك سازي به وسيله آب انجام مي شود زيرا اگر اين حرارت خارج نشود قطعات دچار خستگي و ترك خوردگي زودرس مي شوند.

در صنايع و واحد هاي پتروشيمي نيز بعضي از واكنشها در داخل راكتور حرارت توليد مي نمايند. به منظور كنترل و تثبيت دماي واكنش، اين حرارت توليد شده را بايستي توسط آب از سيستم خارج نمود. علاوه بر اين، در بسياري از تجهيزات فرآيندي مانند مبدل هاي حرارتي براي سرد سازي محصولات، از آب به عنوان سيال خنك كننده استفاده مي شود. در تجهيزاتي كه از روغن براي سرد نمودن ياتاقان هاي موتور يا توربين و ساير قطعات استفاده مي شود، در انتها خنك سازي روغن توسط آب انجام مي شود و روغن پس از خنك شدن مجددا در مسير گردش قرار مي گيرد. آب در صنعت به طور وسيعي جهت خنك سازي استفاده مي شود، در فرآيند سرد سازي، اصطلاحا به ماده اي كه حرارت از دست مي دهد ماده سرد شده و به آب كه حرارت را جذب مي كند، سرد كننده مي گويند. استفاده از آب دربرج خنك كننده نيز به عنوان سيالي خنك كننده از ابتدا مورد توجه قرار داشته است.

 

http://badrantahvie.com/using-water-in-cooling-tower/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.